به گزارش شهرآرانیوز، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در برنامه تلویزیونی «بیکرانه» به تشریح عملکرد ناوگروه ۸۶ (ناوگروه ۳۶۰) در مأموریت دور دنیا پرداخت.
دریادار ایرانی در این زمینه با اشاره به سابقه تاریخ و ابتکارات ایران در حوزه دریانوردی اظهار داشت: با وجود سابقه درخشان ایرانیان در دریا در نظامیگری و تجارت در قرنهای اخیر، با حضور استعمارگران، این قدرت از دست رفت و تا پیش از انقلاب هم به خاطر نرسیدن خریدهای تسلیحاتی و عدم آموزش قدرت چندانی در دریا به دست نیامد.
وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب تا مقطع جنگ تحمیلی هم این وضعیت عدم اقتدار وجود داشت، اما با شروع جنگ، با تشکیل قرارگاهی در نیروی دریایی، خلیج فارس از تنگه هرمز منطقه جنگی اعلام شد و نقطه اوج این مقطع هم عملیات قهرمانانه ناوچه پیکان و تکاوران نداجا در قطع شاهراه حیاتی دشمن در سکوهای البکر و الامیه بود و بیش از دو سوم نیروی دریایی دشمن از بین رفت که تا امروز احیا نشده است.
فرمانده نداجا با اشاره به آسیبدیدگی ناو سبلان در مواجهه مستقیم با ارتش جنایتکار آمریکا در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: فرمانده معظم کل قوا در بازدید از فرایند بازسازی ناوچه سبلان فرمانی را ابلاغ کردند و گفتند «میتوانید بروید جدیدش را بسازید که قابلیت حمل هلیکوپتر هم داشته باشد» و در نتیجه این فرمان، بعد از بازسازی سبلان، ساخت ناوشکن جماران آغاز شد.
دریادار ایرانی ادامه داد: در همین زمان یکی از همسایگان، ما را به یک رزمایش دریایی دعوت کرد با اینکه میدانست ما در دریای خزر نیرویی نداریم. بنا شد که از خلیج فارس و در نهایت از طریق آبراه ولگا نیروهای ما به این رزمایش برسند که در نهایت در میانه راه مانع این اعزام شدند. رهبر معظم انقلاب به ما گفتند که اگر غیرت دارید، بروید و در شمال ناو بسازید و خدا را شکر واحدهای جدید به ناوگان شمال الحاق شد.
وی ضمن روایت مسیر رشد توان فنی نیروی دریایی با کمک ارکان کشور به بازسازی زیردریاییهای سنگین در کشور اشاره و ثمره آن را تولید زیردریاییهای سبک و متوسط در کشور اعلام کرد و افزود: زیردریایی فاتح نیروی دریایی که تولید صد درصد ایرانی است، اخیراً با اقتدار تمام، زیردریایی اتمی آمریکا را مجبور کرد به سطح آب بیاید و در دید نیروهای ایرانی قرار گیرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ما زیردریایی آمریکایی را از وقتی وارد دریای سرخ شد و متوجه شدیم که میخواهد به ناوگان پنجم برود، رصد کردیم و دانستیم که به خلیج فارس میآید. طراحی دشمن به گونهای بود که در حالت غوص و در شب از تنگه هرمز عبور کند که دیده نشود و مورد شناسایی ما قرار نگیرد، اما زیردریایی فاتح با تجهیزات تمامایرانی، زیردریایی آمریکایی را شناسایی کرد و علیرغم مقاومت، زیردریایی آمریکایی مجبور شد که به سطح آب بیاید.
امیر ایرانی با اشاره به فشار رسانهای دشمن گفت: گرچه آمریکاییها تلاش کردند که بگویند این کار خلاف قانون بوده، اما صد درصد قوانین رعایت شد. همراه این زیردریایی یک ناو هم بود که قوانین را رعایت کرده بود، اما زیردریایی هستهای وقتی میخواهد به دریای بستهای مثل خلیج فارس وارد شود، باید در روز و در سطح آب حرکت کند و مسیر او هم از کشتی عبوری خالی باشد؛ چون هر تصادفی منجر به آلودگی و آسیب به کل منطقه میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح ماموریت ناوگروه ۳۶۰ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: در این ماموریت، ناوشکن دنا مسیری را طی کرد که برای اولین بار در طول تاریخ کشور انجام میشد و ناو هزار و ۲۰۰ تُنی ایرانی در بزرگترین پهنه دریایی دنیا یعنی اقیانوس آرام حاضر شد.
فرمانده نداجا افزود: طرحریزی این عملیات یک سال به طول انجامید و دستاوردهای بینظیر علمی برای کشور داشت. ما در این ماموریت اولین بیمارستان دریایی را ایجاد کردیم و از سه طوفان سهمگین با موفقیت گذشتیم؛ طوفانهایی که در یکی از آنها یکی از ناوشکنهای کشورهای همسایه غرق شد. ناوگروه ما عرض اقیانوس اطلس را طی کرد و در قاره آمریکا در بندر ریودوژانیرو در سالگرد رابطه دولتهای ایران و برزیل پهلو گرفت. طراحی مسیر تماماً بر عهده خود ما بود، چون در تمام این مسیر دشمن حضور دارد و نمیتوانستیم به سامانههای بین المللی اعتماد کنیم.
وی با اشاره به تجهیز بیمارستان دریایی در این ناوگروه اعلام کرد: دو عمل جراحی موفق در اقیانوس آرام و یکی در اقیانوس اطلس داشتیم که همه در حال حرکت انجام شد. ما در این سفر و در این بیمارستان کاملترین بانک خونی را به همراه داشتیم و برای هر شرایطی آماده بودیم.
امیر ایرانی ادامه داد: در حوزه قدرت در جدول شاید بهدلیل نداشتن رزم ناو جایگاه شایستهای نداشته باشیم، اما ناو دنا کاری کرد که رزم ناو ۱۰ هزار تُنی جلوی ما تعظیم کند، چون دنا با هزار و ۲۰۰ تُن این مسیر را طی و از طوفانها عبور کرده و برای اولین بار از تنگه ماژلان رد شده است. طراحان ناو دنا گفتند که این ناو برای ۲۸ درجه کجی طراحی شده، اما با دقت و درایت فرماندهان این ناوگروه، دنا تا ۴۸ درجه کجی را در طوفان تجربه کرده و سربلند بیرون آمده است. برنامهریزی ما به شکلی بود که در هیچ بندری مجبور به پهلوگیری نباشیم و هفت ماه بهصورت مستمر ما در حال حرکت بودیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: آمریکاییها بسیار تلاش کردند که بگویند طی این مسیر تنها با پیشران هستهای ممکن است. آنها دو هفته ما را رصد کردند، اما دیدند این طور نیست و برایشان مبهم بود که چطور سوخت مورد نیاز تأمین میشد و در این ابهام باقی ماندند. دستاورد مهم این سفر این بود که ما دیگر هیچ محدودیتی در هیچ دریایی نداریم و در هر طوفانی میتوانیم با طراحی دقیق مسیر عبور کنیم.